RO / EN

d.4| WebGIS

Web Mapping-ul este procesul de generare şi distribuire a hărţilor cu ajutorul WWW-ului şi a caracteristicilor acestuia. În timp ce Web Mapping-ul abordează problemele tehnologice, Web Cartography studiază aspectele teoretice: întrebuinţarea hărţilor de pe web ca servicii, evaluarea şi optimizarea tehnicilor şi a fluxurilor de lucru, utilitatea hărţilor, aspectele sociale şi multe altele.
WebGIS-ul este similar cu Web Mapping, având în plus un accent pe analiza şi procesarea datelor geografice.
(sursă:  Wikipedia)

Schema WebGIS

WebGIS-ul deschide noi oportunităţi şi orizonturi, precum hărţi în timp real, actualizări mai frecvente şi mai ieftine a datelor şi programelor, personalizarea conţinutului hărţii, distribuirea surselor de date şi partajarea informaţiei geospațiale în timp real.

WebGIS-ul necesită server-e de stocare a datelor cât și aplicații client instalate la utilizator. Pe servere sunt stocate de obicei bazele de date geospațiale, ortofotoplanurile sau geoprocesele automate/manuale.
Bazele de date spațiale permit interogări textuale/spațiale, selectarea, ștergerea, adăugarea, modificarea geometriei, reproiectarea obiectelor sau importul/exportul datelor.
Hărțile web sunt afișate în format standard de imagini (PNG, JPEG, GIF sau SVG) generate pentru diverse scări și sunt denumite "tiles"-uri. Hărțile web sunt formate din servicii de hărți respectând standarde internaționale impuse: WMS, WFS, WFS-T, ESRI Open REST, etc.

RLSV Galați -web

RLSV Galați -web

RLSV Galați -web

Cele mai importante tipuri de produse WebGIS sunt:

  • Hărţi web analitice: analiza GIS cu ajutorul datelor furnizate sau încărcate de către utilizator; ex:Free Analytical Reports, Charts & Maps
  • Hărţi web animate: schimbări de-a lungul timpului cu ajutorul unor animaţii aplicate unor variabile temporale - hărţi meteo, trafic rutier, rute de transport etc.; ex:Animaps Showcase
  • Hărţi web de colaborare: colaborarea oamenilor pentru creearea şi îmbunătăţirea hărţilor web; ex:OpenStreetMap, WikiMapia
  • Hărţi web dinamice: creearea hărţilor la comanda utilizatorului, utilizând surse de date dinamice; ex:ESRI Maps - Mexico Geography, ESRI Maps - Natural's Wonders
  • Atlase online: audienţă largă, producţie ieftină, furnizează un număr mare de hărţi şi tipuri de hărţi şi foloseşte resursele online de date; ex:National Geografic, World Atlas
  • Hărţi web în timp real: înfăţişează situaţia unui fenomen aproape de situaţia din timpul real (hărţi meteo, trafic rutier etc.); ex:Lightning Maps
  • Hărţi web statice: folosite doar pentru vizualizare, fără animaţii şi alte interacţiuni cu utilizatorul (ex. hărţi scanate); ex:Google Maps API, Mapquest

Colectare date

Un caz special al hărţilor web (web maps) îl constituie hărţile pe mobil (Mobile Maps), afişate pe dispozitivele mobile, precum telefoanele mobile, smartphones-urile, tabletele sau GPS-urile.
Aplicaţiile şi serviciile mobile bazate pe locaţie folosesc locaţia geografică a dispozitivului unei persoane (ex. smartphone-ul sau GPS-ul) pentru a intensifica aplicaţiile existente şi a activa noi aplicaţii şi informaţii. Aceste aplicaţii acoperă aproape orice aspect relaţionat de mobilitatea umană și pot fi grupate în 3 mari categorii: destinate consumatorilor, celor cu afaceri şi pentru siguranţa publică.

Combinarea comunicaţiei wireless şi determinarea locaţiei cu sistemele geo-informatice şi a dispozitivelor mobile deschide noi direcţii de dezvoltare sau îmbunătăţire în domeniul informaţiei, divertismentului, reţelelor sociale, navigare personală, web mapping, geo advertising, securitate, etc.

RLSV Arad -tabletă

RLSV Arad -tabletă

Cele mai dese utilizări ale serviciilor bazate pe locaţie:

  • Recomandarea de evenimente sociale într-un oraş;
  • Căutarea celor mai apropiate puncte de interes, precum ATM, restaurante sau servicii;
  • Navigarea de la o adresă la alta;
  • Servicii de sănătate asistate;
  • Localizarea persoanelor pe o hartă afişată pe mobil;
  • Recepţionarea de alerte sau notificări cu privire la rute aglomerate, blocaje în trafic sau reduceri la magazinele din aria din imediata apropiere;
  • Publicitate pe dispozitive mobile în funcţie de locaţia persoanei;
  • Jocuri în care locaţia persoanei face parte din joc;
  • Întrebări și răspunsuri în timp real cu privinţă la restaurante, servicii şi alte utilităţi;
  • Identificarea resurselor cu o distribuţie dinamică: taxi, echipamente de închiriat, doctori etc.

RLSV Arad -tabletă

RLSV Arad -tabletă

< Inapoi la listare