Sloganul nostru, “We are part of the future”, vine tocmai din convingerea că dorim cu adevărat și sper să și reușim să facem parte din acest viitor. Când ne-am gândit la acest slogan am avut în vedere pe de o parte, trecutul acestei profesii care întotdeauna i-a asigurat un viitor și pe de altă parte, corelarea cu ceea ce am dori noi să facem la nivelul tehnologiei. Din punctul acesta de vedere este clar că THEOTOP a reușit de la momentul înființării și până în prezent să ajungă relativ repede la un nivel de tehnologizare comparabil cu orice companie de specialitate din restul Europei sau a altor țări de pe mapamond. A fost, de altfel, unul dintre obiectivele noastre și tocmai de aceea ne-am stabilit și acest slogan căci trebuie să fim o parte a viitorului. Nu poți fi o parte a viitorului fără să folosești niște instrumente care să te ducă către acest viitor.
Ce tehnologii foloseați atunci, în anii ’90?
Rigla, rotring-ul, calculul, calculatorul științific de buzunar. De altfel nu ai fi avut ce să folosești. Calculatoarele I102 și M118, erau foarte dificil de achiziționat. Asta a fost realitatea la acel moment, dar nu ne-am mulțumit cu acea realitate și am încercat întotdeauna să facem pași către viitor și ușor-ușor lucrurile au prins contur.
Acel viitor pe care îl gândeați atunci, pornind de la rotring și calc, iata că îl parcurgem acum. “We are part of the future” iși menține sensul totuși pentru alt viitor. Privind însă din perspectiva celor 17 ani scurși din 1990 până în 2007 și integrarea în Uniunea Europeană, cum stau lucrurile atât în tehnologie cât și în organizarea companiei, îndeplinirea proiectelor ș.a.m.d.?
Ar trebui să reamintesc că în geodezie și topografie lucrurile au mers mult mai bine după 1990 în zona exercitării acestei profesii decât în alte domenii. De ce spun asta? Pentru că totuși profesarea în acest domeniu presupune niște cunoștințe temeinice, un minim de dotare pe zona echipamentelor pentru măsurători în teren, procesarea acestora și transpunerea lor pe suport grafic, analogic sau digital. Chestiunea aceasta se produce relativ cu puține resurse comparabil, spre exemplu, cu un inginer metalurg care nu va putea face niciodată metalurgie într-un apartament de bloc. Din acest punct de vedere, evoluția acestei profesii a avut o dinamică foarte bună. În prezent, tehnologiile folosite de majoritatea firmelor sunt comparabile cu cele din restul Europei, din Occident. Noi am încercat în permanență să obținem acest standard de lucru și compatibilizarea cu tehnologii existente pe plan internațional. Sigur, nu am rezolvat întotdeauna toate aceste probleme foarte ușor pentru că aceste tehnologii, cu toate avantajele pe care le aduc au și un mare “dezavantaj”: costă. Am trecut totuși și peste aceste aspecte și am achiziționat tehnologii noi dar cu eforturi substanțiale. Plecând de la dezideratul de a fi racordați la tehnologiile existente pe plan internațional am făcut tot ceea ce ne-a stat în putere pentru a ne alinia la aceste noi tehnologii de proiectare.
Cerințele si competiția sunt prezente în fiecare moment din viața unei companii comerciale. Întotdeauna există provocări noi pe care trebuie să le analizezi și să găsești soluții de urmat.
Comparativ cu alte state, cum stă România la capitolul tehnologizării companiilor de cadastru și topografie?
Fiind reprezentantul acestei profesii și în Consiliul European al Geometrilor și în Federația Internațională a Geometrilor am suficiente contacte cu specialiști de peste tot. Îmi este clar acum că suntem pe drumul cel bun. În general firmele din acest domeniu din Romania și mă refer la firmele semnificative și cu o anumită pondere, nu au probleme din punct de vedere al tehnologizării, al adoptării de noi aplicații pentru proiectare.
Cum v-ați hotărât să achiziționați aplicații Autodesk?
Privind achiziția produselor Autodesk sunt două lucruri importante care au generat decizia de a merge către ele. Pe de o parte faptul că sunt niște produse populare, “prietenoase”, care au fost puse la dispoziție universităților și studenților. Ei au avut prilejul să se acomodeze cu aceste aplicații, lucru ce le folosește și lor, dar și companiilor care, ulterior, îi angajează pe acești studenți. Al doilea motiv este faptul că, pentru aceste produse, Autodesk a asigurat în mod direct sau indirect training și suport pentru utilizatori. La decizia de cumpărare s-au mai adăugat și niște avantaje financiare, în baza unor protocoluri încheiate între Autodesk și organizațiile profesionale.
Cum ați lucrat cu GECAD NET?
Colaborarea cu GECAD NET a mers foarte bine din mai multe puncte de vedere: suportul tehnic oferit, ofertele cu care au venit, formula financiară propusă. Apreciem în mod deosebit colaborarea cu GECAD NET sub toate aspectele de care aminteam; nu îl privim ca pe un furnizor simplu de software ci ca pe un partener care a încercat și a reușit să sprijine activitatea de implementare a unor produse noi, de utilizare a lor.
S-a imbunătățit activtatea de proiectare dupa ce ați început să lucrați cu aplicații specializate?
Ca principiu indiscutabil, utilizarea unei aplicații noi în flux tehnologic nu poate avea alt rezultat decât îmbunătățirea performanței. Sigur, asta s-a întâmplat de-a lungul timpului și cu aplicațiile software pe care noi le-am achizitionat, inclusiv cu cele produse de Autodesk. Evident dezvoltările actuale față de versiunile mai vechi ale Autocad-ului sunt mai avantajoase pentru utilizatorii de acum, având în spate și feedback venit dinspre aceștia.
Cu cât a crescut randamentul în proiectare de când folosiți aceste aplicații față de anii anteriori?
Este un pic dificil să dau un procent foarte exact, dar aș putea spune că, indiscutabil, comparativ cu anii de început, în care construcția unui plan topografic, a unei ridicări se făcea prin niște aplicații artizanale, acum randamentul s-a dublat ori poate chiar s-a triplat. Saltul uriaș a venit din diferența dintre metodele incipiente, artizanale, pe care le foloseam pentru proiectare și un produs software stabil, serios. Trecerea la aceste aplicații a fost un salt uluitor. După aceasta, fiecare nouă versiune a adus cu sine o creștere de câteva procente (10-12%), depinzând foarte mult și de tipul de proiect în care am utilizat-o. Este relativ dificil să stabilești un procent foarte exact de creștere a randamentului, dar cu certitudine pot să spun că dacă nu ai modulele actualizate de care vorbeam nu poți ataca proiecte mai complexe. Și asta se traduce în imposibilitatea de a aborda aceste proiecte. Este important ca produsul să fie ușor de utilizat, să învățăm repede să îl utilizăm și la fel de important este să nu rămână doar un vis nerealizabil, ca o limuzină foarte scumpă pe care o admiri, dar pe care nu poți să o utilizezi. Aplicațiile pe care ți le dorești trebuie să fie și din punct de vedere financiar accesibile. Probabil, în viitor, ar trebui găsit un sistem prin care, până la 2 ani, utilizatorii să poată achiziționa, într-o manieră mai relaxată, licențele pentru produsele Autodesk. Astfel, dacă numărul de cumpărători crește, crește și numărul de licențe vândute, crește capacitatea furnizorului că, din sumele obținute, să poată dezvolta noi aplicații, să poată acorda niște bonusuri sub forma de training ș.a.m.d. Dacă numărul de utilizatori este mic, dezvoltarea devine o problemă. Este foarte important pentru toată lumea, din motive diferite, că produsul să fie accesibil, să se vândă în cât mai multe exemplare, și ambele părți au de câștigat. Când devine greu de accesat, ori nu îl mai folosești, ori îl folosești ilegal.
Interviu cu Valeriu MANOLACHE, Director General la THEOTOP
Sursa: GECAD NET